Logo
Szállítás: HU

Belépés
Rendelés állapota
19% voucher for helmets, shoes & protective gear >
UV védelem
Az UV sugárzástól való védelem az egyik legfontosabb tényezője a napszemüvegnek. Az UV sugárzás 380 nanométer alatt kezdődik így nem látható a fény spektruma. Még ha a sugárzás látható is lenne, az UV sugárzástól akkor is kötőhártya begyulladna és a szaruhártya zavarossá válna. Egy szemüveg UV védelemmel megakadályozza a rövidhullámú káros fénysugárzás áthatolását. Ez a funkció a nagy hegységeknél különösképpen nagy szerepet játszik, mert ott fokozottabb érvényesül a magas UV sugárzás.

Fényellenzés
Az UV védelemet azonban nem szabad összetéveszteni a fényellenzővel, amely a szemüveg színárnyalatával érhető el. Mert a színárnyalat többé kevésé a fényt átereszti. Így szükségünk van egy erős napfénynél egy erős színárnyalatra, tehát kevesebb a fényáteresztés mintha egy felhős ég mellett lennénk. A fényellenzés 5 kategóriába sorolható az alapján hány százalékos a lencse fényáteresztő képessége. Közép-európai szélességben két kategória ajánlott normális esetben. Sok gyártó egy optimális lencsét egy világosabb és egy sötétebb színárnyalatban kínál, amely a kerékpársportban jelentős lehet, ha az ember reggeltől estig úton van. A szemüveglencse attól hogy világos, ugyanúgy megvédi a szemet az UV sugárzástól és egyéb veszélyforrásoktól. A nagyon erős nagyfénysugárzásnál – ahogy példaként a hegyekben is – egy erősebb fényellenző szükséges.

Hidrofób bevonat
Egy hidrofób, azaz visztaszító bevonat egy lótuszvirág-hatás okoz a szemüveg lencséjén. Ez azt jelenti, hogy a felületi feszültség megváltozik a bevonat által és a bosszantó vízcseppeket egyszerűen hagyja a leperegni a lencséről.

Oleofób bevonat
Ugyanúgy a „szabad látást” biztosít egy oleofób bevonat a lencsén, amely így ellenáll a szennyeződésnek. Por, kosz, mocsok és zsírlenyomatok nehezen tudnak lerakódni a felületre. Így a szemüveglencse hosszabb ideig marad tiszta és egyszerű tisztítani. Nagyon hasznos minden felhasználónak az Offroad csoportból.

Polarizációs szűrő
Egy további nagyon fontos védőszűrő a polarizációs szűrő, amely egy visszaverődéses védelmet nyújt. Egy polarizációs szűrő elnyeri a sima visszatükröződést, a tükröződő felületekről és felerősítit a kontraszt élességét. Így a kerékpározó látása sértetlen marad és a szem megerőltetéstől megkímélődik.
Hogy ha a kerékpáros egy magas sebességel halad, a szemüvegnek ugyanúgy a huzattól és a széltől is meg kell védenie a szemet. Azért azonban kevésbé a bevonat a felelős, hanem a keret anatómiája és a lencse alakja. Ha keret és lencse erősen hajlított és körbe veszi az egész szemet, az legtöbbször jobban véd a széltől és még oldalról sem engedi a szelet áthatolni. A legtöbbször megnevezett jellemzőkre igényt tartanak az általános érvényességben minden nagyszemüvegnél. Hegyi kerékpározás követelményeire egy jó sportszemüveg tulajdonságai messze túlmutatnak ezen. Speciális kerékpársport szemüvegek olyan tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek a kerékpáros döntésést megkönnyítik a szemüveggel történő tekerésben.

Flexibilis illeszkedés
Nincs zavaróbb dolog a kerékpározás közben, mint hogyha a szemüveg nem megfelelően illeszkedik. Ha a szemüveg túl szoros, többórás tekerést követően egy enyhe nyomást okozhat a fül mögött, amely kellemetlen fejfájással is végződhet. Még zavaróbb lehet, hogyha a szemüveg túl lazán illeszkedik és minden mozdulatnál a szemüveg az orrnál előrecsúszik. Mindenekelőtt a terepen ha egy keményebb szakasz jön, a kerékpáros teljes koncentrációját követeli meg. valamint hogy a kezével stabilan a kormányt tartsa, és nem állandóan a lecsúszó szemüveg visszatolásával bajlódjon. Egy napszemüvegnek kényelmesnek, a legjobb esetben egyáltalán érezhetetlennek kell lennie. Gyártók a különböző modelleket meghatározott jellemzőkkel látták el. A legtöbb napszemüveg rugalmas vagy cserélhető orrnyereggel látják el. Létezik orrnyereg szilikonból, amelyik hipoallergén és tartós vagy speciális csúszásgátló gumiból. Gondoskodnak az egyedi optimális illeszkedésről még az izzadság esetén is megfelelően helyezkedik. A szemüveg szára rendszerint egy drótrészt is tartalmaz, amellyel így állítható válik. Ugyanott találhatunk a legtöbb modellnél egy gumibevonatot is, amely izzadás közben is tart. A keret alapanyaga legtöbbszor poliamid, acetát vagy grilamid. Ez a műanyag teszi a szemüveget olyan könnyűvé, hogy az nem hagy kellemeten lenyomatot maga után.

Fotokróm lencsék
Pont a hegyi kerékpárosoknak kell leggyakrabban a váltózó fényviszonyokkal találkozniuk. Egy árnyékos erdős szakaszt követően, egy beárnyékolatlan magasságba érve, az „elvakulás” esélye különösen nagy. Jó, hogyha olyan szemüveggel rendelkezünk, amely magát úgy változtassa mint egy kaméleon. A fotokrómos lencse, egy olyan szemüveglencse, amely magát automatikusan alkalmazkodtatni a fényviszonyokhoz. Ha a lencse a nagyfénnyel kerül érintkezésbe azonnal elsötétül és ha a nagyfény megszünik, újra világossá válik. Gyakran nevezzük az ilyen lencséket fototróf lencsének is, mert nagyon könnyen alkalmazkodik. Már az előző század 60-as éveiben feltalálták és szabadalmazták. Akkoriban maga a sötétedés és világosodás folyamata nagyon lassú volt, és csak az ásványi alapanyagú lencséknél volt lehetséges. Az elmúlt időkben azonban jelentős változások történtek, és a műanyaglencséket már csak ezzel a technológiával készítik. A nagyfénnyel való érintkezéskor azonnal, kevesebb mint egy másodperc alatt elsötétedik a lencse. Ha a nagyfénysugárzás fennmarad a sötétedés a következő 15 percben lassan tovább fokozódik, egészen addig amíg a fényviszonyokhoz megfelelően alkalmazkodik. Az eltűnő nagyfény sugárzás esetén ez az egész folyamat pontosan fordított. A lassú alkalmazkodás az új fényviszonyokhoz a kerékpáros számára egyáltalán nem észrevehető. Az első reakció meghatározó, az gondoskodik arról hogy a kerékpáros ne vakuljon el, hogy az árnyékos részen rögtön ne „vaknak”érezze magát.

Törésvédelem
„Törhetetlen” – ezt a tulajdonságot úgy mint egy hegyi kerékpáros, senki sem kívánná jobban a csontjai számára. Ez a kívánság legalább a szemüvegek tekintetében már teljesült, köszönhetően a modern lencse és keret technológiának. A legtöbb sportszemüveg lencséje ma már polikarbonátból készül, amely egy olyan műanyag, amely a magas törésvédelméről ismert. Az alapanyag könnyű, karcolásálló és hosszú élettartammal rendelkezik. A törésvédelem területén a gyártók mai napig az új hasznos tudományos ismereteket kutatják. Így számos márka saját szabadalmazott lencse koncepcióval rendelkezik, amelyek további bevonatot tartalmaznak a törésvédelem további növeléséhez. Ezek a jellemzők különösen azon kerékpárosok számára jelentős, akik a saját képességeik határát szeretik feszegetni. Egy egyedülálló új napszemüveg modell már az úgy nevezett NXT technológiával jelennek meg. Egy olyan golyóálló és könnyű alapanyag, amely eredetileg a védőszemüvegnek tervezek a katonai repülőgépekhez. A szem ezzel a technológiával a legjobban védett, hogyha a terepen kavics vagy más a szemüveg irányába repül. A keret és a szemüveg szára is törésbiztosan valamint részben rugalmasan lett kialakítva, hogy a deformáció ellenére is visszanyerje az eredeti formáját.

Szellőztető rendszer
Attól hogy a lencse maga törésbiztos és a szem a szembejövő szennyeződéstől és UV sugárzástól védett, a kerékpáros további kellemetlen zavaró tényezőkkel is találkozhatnak. Egy gyors hőmérséklet változás esetén a hőkülönbség vagy az időjárásváltozás ahhoz vezethet, hogy a szemüveg bepárásodik. Akár a testhőmérséklet, a verejték vagy a hordozó légzése bepárásíthatja a szemüveg belső oldalát. Egy olyan bosszantó probléma, amely csak akkor tünik el, hogyha a nedvesség a szemüveg lencséjéről elpárolog. Ez jelentősen gyorsan megtörténik, hogyha a lencsét belülről szellőztetjük. A fej és szemüveg között cirkáló levegő alapvetően minden szemüveg esetében megteszi ezt, egyes gyártók azonban ajánlanak olyan speciális szellőztető rendszerrel rendelkező szemüvegeket, amelyek oldalról a száraknál, az orr clipp előtt vagy a homlokrészen található. Más gyártók egy „anti-fog” formulával foglalkoznak, amelyek egy védőrétegként egészíti ki a lencsét. Ezeknél azonban jelenleg nincs lehetőség a bevonat lekopásást követően azt újonnan felvinni, csupán a lencse cseréje lehet erre megoldás. Egy 100%-os védelem a párásodás ellen természetesen nincs, de a szellőztetés területén kínált lehetőségek már valamelyest segítenek ezen.
 
AJAX Loader Icon